Dansk 5o5-jolle-klub

Båden

Den Internationale 505-jolle blev til i et samarbejde i mellem englænderen John Westell og den franske Caneton forening midt i 50’erne, og klassen fik international status af IYRU i 1955. I løbet af kort tid blev der sejlet 505 i 18 forskellige lande. Klassen er en ISAF international klasse med officielt ISAF VM.

Der er bygget over 9200 joller, hvoraf det antages at ca. 2500 stadigvæk er aktive.

505-klassen er en udviklingsklasse, hvilket betyder, at stort set alle materialer er tilladt. Tidligere blev jollerne typisk bygget i træ, senere blev den bygget i glasfiber typisk med polyester, men i enkelte tilfælde med epoxy som lim.

Nutidens joller bygges i kulfiber/epoxy med skumkerne. Selve skrogfaconen er låst fast inden for relativt små tolerancer. 505-klassen var en af de første til at eksperimentere med rigge af kulfiber og titanium, men det blev forbudt, da det var for dyrt. I dag er kulfiber tilladt til alt undtagen masten.

Indtil fremkomsten af de moderne skiff klasser blev 505 jollen betragtet som den ultimative ”high performance jolle”.

Igennem tiden har nogle af verdens bedste sejlere prøvet kræfter med 505 jollen, blandt andet Paul Elvstrøm, der blev verdensmester i både 1957 og 1958. Senere har Jørgen Bojsen-Møller (OL-guld vinder) og Wolfgang Hunger (tredobbelt tysk Verdensmester i 470). Jørgen og Jacob Bojsen-Møller har vundet EM fire gange og vundet VM-sølv to gange. Jan Saugmann og Morten Ramsbæk vandt VM i 2007. Jan Saugmann vandt igen i 2012. I 1990 vandt Jørgen Schønherr og Anders Kæmpe VM-titlen.

Danskerne har gennem tiderne sejlet mange flotte resultater hjem. Der har været afholdt VM i Danmark tre gange i Skovshoved, Gilleleje og Århus.